8 grudnia, 2024

Jimmy Web

Blog

Wulkanizacja – w jaki sposób naprawia się opony?

Wulkanizacja zazwyczaj kojarzy nam się z miejscem, w którym naprawiamy i wymieniamy opony. Proces wulkanizacji z pewnością wiąże się z podstawami całego rynku motoryzacyjnego. Z biegiem lat te procesy uległy przemianom, dlatego specjaliści mogą korzystać z nowoczesnych rozwiązań. Jak przebiega proces naprawy opon? O czym warto wiedzieć?

Proces naprawy opon

Pamiętajmy o tym, że opony mogą ulec zniszczeniom w wielu sytuacjach. Leżący na drodze kamień lub ostry przedmiot może przerwać strukturę opon i doprowadzić do rozszczelnienia. Jeśli nie doszło do poważnych usterek, warto postawić na naprawę u specjalisty. Co ciekawe, skuteczna wulkanizacja w dużej mierze zależy od rodzaju i miejsca przerwania ogumienia. Fachowcy korzystają najczęściej z dwóch metod podczas naprawy:

  • wulkanizacji na zimno,
  • wulkanizacji na gorąco.

Czym cechują się te rozwiązania? Przyjrzyjmy się obu procesom naprawy opon.

Wulkanizacja na zimno

Wulkanizacja tego typu jest nazywana także wulkanizacją chemiczną. Bazuje na zastosowaniu odpowiedniego wypełniacza chemicznego, który umieszczamy w uszkodzeniu. Ma ona za zadanie uzupełniać przerwany obszar za pomocą łączenia i uszczelnienia. Istotne jest to, że wulkanizacja na zimno sprawdza się głównie przy uszkodzeniach punktowych na czole ogumienia. Jeżeli dojdzie do przebicia powierzchni gwoździem, można go usunąć i naprawić tylko dany fragment.

Wulkanizacja na gorąco

Kolejne rozwiązanie to wulkanizacja na gorąco (na ciepło). Ta metoda przypomina wulkanizację kauczuku w standardowej formie. Polega przede wszystkim na odtworzeniu elementu brakującego z użyciem specjalnej mieszanki. Podgrzanie i dobranie proporcji składników sprawia, że wulkanizator uzyskuje gumę o podobnych właściwościach do bazowego materiału. Nie bez znaczenia jest fakt, że wulkanizacja na gorąco wymaga doświadczenia specjalisty. Trzeba mieć na uwadze elastyczność mieszanki bazowej, umiejscowienie uszkodzenia, czy też zużycie i stan opony. Ten proces jest podobny do samego tworzenia opony, gdyż daje podobne parametry do oferowanego ogumienia.